Leren lezen met de LOeS werkwijze

Sinds een tijd begeleid ik Ruben, een jongen met cerebrale parese. Zijn ouders stelden de vraag of ik Ruben kon ondersteunen in het gebruik van zijn spraakcomputer en zijn leesontwikkeling. Zij hadden al kennisgemaakt met de LOeS werkwijze en wilden graag bekijken of zij met Ruben volgens deze werkwijze konden werken aan geletterdheid.
Regelmatig kom ik met Ruben heel gericht werken met de LOeS werkwijze: we oefenen het automatisch herkennen, het maken van klankgebaren, decoderen en het spellen van de doelwoorden. Voor het leren lezen zou je meerdere momenten per week moeten oefenen, maar Ruben vindt het niet zo fijn om elke middag met zijn ouders of begeleiders te oefenen. Dat is logisch. Na een lange schooldag heb je niet altijd zin om thuis ook nog te gaan oefenen. Met Rubens ouders ging ik de uitdaging aan om samen leuke activiteiten te bedenken die voor Ruben voelden als spelen. Zijn ouders zijn hier heel creatief in. Zij gingen letterkoekjes bakken, letters meppen of woorden typen in YouTube. Ook beleefde Ruben de doelwoorden echt, zo ging hij naar het natuurmuseum om een ‘kaak’ te zien. Binnen dit spelen biedt de LOeS werkwijze ons de structuur. We weten welke woorden we aan bod moeten laten komen en wat de volgorde van de te leren letters zijn. Ruben komt zo spelenderwijs echt tot het lezen en typen van woordjes én maakt al spontaan klankgebaren. Mooi om dit zo samen te ervaren!

Laat een reactie achter