Laagdrempelig oefenen
Hoezeer we ook promoten dat kinderen zo vroeg mogelijk moeten beginnen met Ondersteunde Communicatie…soms weet je gewoon nog even niet welk hulpmiddel passend is en soms moeten ouders eerst wennen aan het idee dat hun kind iets met pictogrammen gaat doen. In die fase is het fijn om aan de slag te gaan met laagdrempelige papieren materialen. Voor mijn client maak ik op dit moment gebruik van de gratis placemat van Score. De jongen heeft twee placemats voor thuis en school. In het middenblok leggen we wisselende TaalAktiviteitenKaarten zoals een kaart over kleien, de herfst en sinds kort het eten. Deze kaarten maak ik bewust voor de thuissituatie zodat ouders samen met hun kind de meerwaarde van Ondersteunde Communicatie gaan ervaren. Om de paar weken bedenken we nieuwe randwoorden én kernwoorden en bouwen zo de communicatie verder uit. Wat hebben we hiermee al een hoop geoefend en bereikt de laatste weken!
– vragen om meer/aangeven dat je klaar bent
– kiezen en benoemen van materialen
– geven van een mening (lekker/vies)
– beurt- en zoekspelletjes (ik-jij, pakken, waar?)
– zinnen maken (ik wil appel, nog appel, appel klaar)
– bladeren door het mapje over eten zodat je al went aan het systeem van categorieën.
Deze Score kaart wordt als pr materiaal verstrekt via onder andere www.rdgkompagne.nl maar ook www.assistiveware.com heeft gratis kernwoordenkaarten.
Hieronder kun je de kaartjes vinden als pdf bestand: knippen-lamineren-en gebruiken maar!
Heel fijn deze informatie; ook zeer bruikbaar voor begeleiders op een groep.
Dank je.
Nog wel een vraag: hoe bevestig je een TAK kaart het best op de gehele kaart?
Dag Marieke,
het best kun je zowel de tak kaart als de a3 kaart lamineren . Dan kun je gewoon met plakband werken.