Kernwoordenkaart

Tijdens de dagopleiding Score, die ik gisteren bij RdgKompagne gaf, hebben de cursisten veel geoefend met het modelleren en uitlokken van communicatieve functies aan de hand van de materialen van Score. Zij leerden met prentenboeken en speelgoed hoe zij zinnen konden maken in de high-tech variant, maar ook werden de papieren materialen veelvuldig geoefend.
Het was goed om weer te ervaren dat ouderwets aanwijzen op papier zo fijn is. Zelfs met de eenvoudigste A4 kaart konden de cursisten alle communicatiefuncties al aan bod laten komen, zoals iets weigeren (niet, klaar), aangeven wat je wilt (die, ik pop, ik wil eten), vragen om nog een keer, het wisselen van de beurt (ik, nu jij, mama ook), vragen stellen en antwoorden (waar is hond, daar is hond, ja, nee), het sturen in het spel (open, mama maken, in, bal weg), geven van een mening (lekker, pop blij, ohoh), vertellen wat hij/zij ziet (bal weg, hond eten) en begroeten (dag papa).
Voor ouders zou zo’n eenvoudige kaart, waarin zowel kernwoorden als randwoorden zijn opgenomen, al een mooie start zijn in het modelleren en uitlokken van communicatie bij hun kind.
Voor meer informatie over deze kaarten kun je terecht bij www.rdgkompagne.nl.