Een picto voor compressor

Een moeder vertelde me laatst dat haar zoon, tot frustratie toe, bezig was geweest om duidelijk te maken dat hij haar iets over een compressor wilde vertellen. Toen ze daar eindelijk achter kwam, vroeg ze aan mij of ik een picto voor compressor had. Mijn advies is weinig gebruikte woorden niet in een communicatiehulpmiddel te programmeren, maar het kind te leren om een begrip te omschrijven. Voor dit kind dreigde namelijk zijn communicatiehulpmiddel overvol te raken en was een nieuwe stap in zijn taalontwikkeling aan de orde.
Een compressor zou je kunnen omschrijven met kleuren, een apparaat, wie het gebruikt, waar het wordt gebruikt en dat het lawaai maakt. Door te leren omschrijven kan een kind veel meer woorden aanduiden dan in zijn of haar spraakcomputer staan.
Deze methode heet ‘beschrijvend leren’ en is ontwikkeld door Gail van Tatenhove. Meer informatie kun je ook vinden op de site van AssistiveWare: https://www.assistiveware.com/nl/learn-aac/learn-about-core-word-teaching-strategies