Deze week bleven alle kinderen thuis van school. Dat was en is voor veel ouders zoeken naar een nieuw ritme. Veel kinderen in mijn praktijk gaan naar speciaal onderwijs, hebben een forse communicatieve beperking en derhalve een communicatiehulpmiddel. Voor hen is het fijn als er weer een vaste structuur thuis komt en weten wat er die dag op het programma staat.
Ouders hebben schoolwerk voor broer of zus mee naar huis gekregen en moeten nu de aandacht verdelen over hun kind met beperking en de ‘brusjes’. Ik heb daarom een voorbeeld van een dagplanning gemaakt en hierbij pictogrammen gezocht. Deze pictogrammen kun je printen en uitknippen. Hang ze aan de muur en je hebt een vergelijkbare planner als op school gebruikt wordt.

Er zijn twee bladen met pictogrammen. Het eerste blad vormt de dagstructuur, waarmee je de volgorde van de dag kunt aangeven. Op het tweede blad staan allerlei activiteiten waaruit je samen met de kinderen een keuze kunt maken. Dit zijn de meer vrije momenten.

kaartjes dagplanner 1 kaartjes dagplanner 2

Voorbeeld van een dagprogramma:

  • Ontbijten.
  • Wassen en aankleden.
  • Wat gaan we doen vandaag? Plak samen met de kinderen de planstrook.
  • Schoolwerk 1 uur: splits dit uur op in twee delen. Broer of zus werkt zelfstandig een half uur aan school. Het andere kind werkt samen met jou aan een werkje van school. Na een half uur draai je dit om en werk je samen met broer of zus aan school. Het andere kind mag op de iPad een spelletje passend bij het thema doen. Tip: zet een kookwekker of Timetimer aan zodat de kinderen zien hoe lang een half uur duurt.
  • Fruitmoment/buiten spelen.
  • Schoolwerk 1 uur: weer opsplitsen in twee delen. Broer of zus werkt weer zelfstandig een half uur aan school. Kind 2 krijgt nu een spelactiviteit over het thema van school. Na een half uur draai je dit om en werk je samen met broer of zus aan school. Het andere kind mag op de iPad filmpjes over het thema kijken.
  • Lunch.
  • Buitenactiviteit: deze activiteit plan jij in. Op het tweede blad staan suggesties zoals wandelen, fietsen, winkel, klussen.
  • Schoolwerk 1 uur: weer opsplitsen in twee delen. Broer of zus werkt weer zelfstandig een half uur aan school. Met het andere kind ga je samen een boekje over het thema lezen. Na een half uur draai je dit om en werk je samen met broer of zus aan school. Het andere kind mag zelf spelen.
  • Tussendoortje.
  • Iets leuk doen samen: laat de kinderen kiezen wat ze leuk vinden om te doen en ga samen spelen. Op het tweede blad staan allerlei suggesties zoals knutselen, bakken, verstoppertje, kleien, puzzelen, verkleden.
  • Opruimen.
  • Koken en eventueel tv kijken.
  • Avondeten.
  • Kletsen over vandaag: als toch iedereen aan tafel zit is het een mooi moment om de dag door te nemen. Maak overdag wat foto’s zodat je samen terug kunt kijken op de dag. Ook een mooi moment om de kinderen even te laten FaceTimen met opa en oma.
  • Douchen/bad, tandenpoetsen.
  • Voorlezen.
  • Slapen.

1 reactie

  1. Alice op april 2, 2020 om 10:17 am

    Geweldig!! Ik hoop deze site nog veel te delen!
    Enorm bedankt!

Laat een reactie achter





− 3 = 3